What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

söndag 23 januari 2011

ATESLI KIZLAR KAMPTA a.k.a. HOT CHICKS IN CAMP (2000) Turkiet, 49 minuter. Regi: Kadir Akgün.



Nytt mästerverk från det Ottomanska imperiet!

Fyra glada tjejer ska på hajk.

Fyra brudar ger sig ut i vildmarken för att njuta av naturen och i viss mån varandra. Detta trots att folk varnar dem för Fördömda Dalen dit de är på väg. De skulle givetvis ha lyssnat för till att börja med stalkas de av två fluktare men saker blir snart mycket värre än så. Som tur är har traktens lokale freak tagit dem under sitt beskydd och ska hjälpa dem att ta sig därifrån. Eller ska han..?

Perfekt med ett uppfriskande dopp. Det blir så varmt i de tajta shortsen.

Jag fick en sådan turkfrossa efter förra filmen jag kollade på så jag var tvungen att ta mig an ytterligare en turktrash-rulle och här kan man verkligen snacka om trash. Filmen ska vara från 2000 men ser snarare ut att vara gjord tidigt 90-tal. Faktum är att den inte är helt olik svenska porrfilmer från slutet av 80-talet. Samma superusla videokvalitet och i viss mån samma cheesiga hissmusik. Den musikaliska höjdpunkten är naturligtvis när en totalmuzakversion av Metallicas "Nothing Else Matters" rullar igång. Helt underbart! Rättigheterna? Njaaa... de har väl knappast fått dem va? Hör du det LARS ULRICH!? Ut på häxjakt igen din lille danskjävel*, eller kanske snarare turkjakt. Det här är dock bara ytan på uselheten. Jag är helt hundra på att vilken elev som helst, på ett filmgymnasium, skulle göra en mångdubbelt bättre film än det här. Spektaklet ser ju fanimej ut att vara klippt i kameran. Jag gillar särskilt  när man i en och samma scen klipper sönder musiken vid varje kameravinkelbyte. Snyggt! "Scenerna" är dessutom helt oigenomtänkta och alldeles för långa. Logik och kontinuitet har betraktats som överflödiga bara man kan slänga in lite tuttar någonstans. Ta t ex en sekvens där tjejerna är samlade runt en lägereld och ska bege sig därifrån - klipp till två av dem hånglar nakna i en bäck i 12 sekunder - klipp till tjejerna vandrar genom skogen. Ha ha ha! I en annan sekvens jagar de en av fluktarna genom skogen, får tag på honom och omringar honom - klipp till tjejerna står på rad på en väg och hurrar. Ehh...vart tog fluktaren vägen??? Och nu blir det -SPOILER ALERT- En av tjejerna blir våldtagen till döds av de TVÅ fluktarna, eller så ljuger freaket bara om detta då han helt plötsligt själv våldtar och dödar två av de andra tjejerna. Okej, men vart tog brud nr. fyra vägen??? Helt plötsligt dyker någon snubbe upp och dödar freaket och slutligen kommer snubben vandrande på en äng med en den fjärde tjejen och friar till henne varpå de har ett fejksamlag. The end. Till denna underbara sörja ska adderas en fullkomligt språkhandikappad översättare som förgyllde upplevelsen med sin förvirrade textning.

Lek och smek i vattnet.

Det här var så hiskeligt dåligt att det nästan tangerar min egen första kontakt med en videokamera där jag och mina kompisar sprang omkring planlöst och klippte mördarscener i vhs-kamera. Det var dock länge sedan jag skrattade högt åt en film då oftast kalkonfilmerna lockar fram ett fniss eller ett roat leende. Jag tror att det är översättaren som ska krediteras i ett specifikt fall då de mest fantasifulla nödropen yttrades under den första våldtäkten typ: "Help..S.o.s..." och "Asshole..Stop the rape!!". Har svårt att tänka mig att damen verkigen uttrycker sig så. Översättaren lägger dessutom egenmäktigt in kommentarer om väldtäktsmännens jeans vilket är ett tecken på kollaps i omdömet och bara adderar till den allmäna förvirringen då han redan trampat genom isen språkmässigt. Man slutar naturligtvis genast att skratta när någon försöker vara rolig. Men på det hela taget är det här en tsunamikatastrof till film som borde bli en modern klassiker.

BETYG: 6/7 Jag tänkte ge den en femma men vad fan, det här är så monumentalt dåligt att gapskrattet till och med lockades fram så vi slänger dit en betygspinne till.

Naturpromenaden avbryts plötsligt av lite spontan turkisk erotikdans!

Vildmarksgimpen svänger förbi tjejernas läger.

Man blir alldeles nödig när de supertajta shortsen trycker så hårt på blåsan.

"The male flukt" som det heter på akademiska.

"Nu har vi dig ditt jävla äckel!"

"Hurra!!!" --- ??????

"Help..S.o.s..."

"Gör vad du måste. Den verkliga våldtäkten består i att medverka i den här filmen..."

Förbrukad. Merhaba!

Episk kamp mellan gimp och snubbe! Vore fint att lägga på lite Svenne & Lotta på soundtracket här. Nä fy fan vad elakt sagt. *skäms lite*

"Vill du gifta dig med mig?"

"Ja, det vill jag". "Uh-uh-uh-uh-uuhhh..." Notera att turkiska män inte är bekväma med att visa sig nakna.

Jag har här slängt ihop lite sköna klipp ni kan njuta av med bl a den fantastiska tolkningen av "Nothing Else Matters". Håll till godo! (Notera att det osynkade ljudet i detta kollage är original *tummen upp*)

*Udda Film hyser inga som helst agg mot danska medborgare utan riktar uttalandet personligt mot den lille trumslagaren.


1 kommentar:

  1. http://www.kelbaykus.com/yerli-filmler/456756-atesli-kizlar-kampta-2000-yasemin-unlu.html 66 minuter orjinal vcd download

    SvaraRadera