What is this shit?

Mitt foto
Här presenteras och recenseras skön kultur i form av filmer som oftast ligger utanför den pisstråkiga mainstreamen. Betygen beror helt och hållet på författarens humör för tillfället och god smak har sällan företräde. Ett kulturarv som hamnat i garderobens innersta skamvrå ska lyftas fram och främjas! Samtidigt kan den stora massans film ibland få sig ett värdigt omdöme. Det är fritt fram att lufta allehanda åsikter här.

lördag 21 november 2009

NINJA WARRIORS (1985) Filippinerna/USA, 85 minuter. Regi: John Lloyd



En härlig ninjafilm tackar man aldrig nej till så det var med spänd förväntan jag tog mig an denna film. Tyvärr låg trailern till filmen först på DVD:n (ihopbakad med huvudfilmen) så man fick några spoilers i nyllet (Ja, jag hade svårt att hitta slutet på trailern så jag orkade inte spola förbi den...) Nåväl, i och med detta blev jag varse om att jag hade en skön filmupplevelse framför mig.



"Å där står pojkarna på rad..."


Superskön ninjakoreografi!


Can you dig it?

Vi kastas direkt in i "handlingen" och får följa med ett gäng ninjor, som helt omotiverat bär gasmasker, när de bryter sig in i nåt centra och snor några topphemliga dokument. Vi får aldrig veta exakt vad dessa dokument innehåller men tydligen forskas det kring att kontrollera sinnet på folk och det är ju alltid intressant för bovar och banditer. Skit samma! Huvudsaken är att det etableras att ninjorna är ett gäng elakingar och som sådana måste de göra några vakter illa också. En råkar illa ut på ett sätt som är snott direkt från den klassiska "Revenge of the Ninja". Det är dessutom väldigt sött när ninjorna springer tassande i sicksack i korridorerna. När förtexterna rullar bär sig ninjorna åt på det lustigaste viset i bakgrunden och smyger "mystiskt", hjular fram och gräver slutligen ner sig själva i marken (???) Detta är en BRA film, myser jag för mig själv.



Vår hjälte i sina heta träningsoverallsbyxor...

Underhållningen höjs av att dubbningen är taskigt synkad, dialogen är superlöjlig samt att vår hjälte spelas av Ronald L. Marchini som har lika mycket karisma som Chuck Norris på valium. Det finns några sköna scener när han skakar på huvudet åt de tokiga poliserna och när man zoomar in på hans "uttrycksfulla" ögon. Som grädde på moset har han ett fint "paket" som han gärna visar upp i: tajta vita träningsoverallsbrallor, jeans med nötning på rätta stället samt ett par tangakalsonger. Mmmm, en sån homoerotik.



Marchini "agerar".


Spara den här bilden till portfolion. Sortera under "uttrycksfull".

Naturligtvis finns det en mordisk nemesis till vår charmige hjälte och denne spelas av Ken Watanabe. Som vanligt skickas en hord av underhuggare på protagonisten innan de båda mästarna möts i en finalbatalj. Något som däremot avviker från det slitna actionreceptet är att det inte finns ett kärleksintresse för vår hjälte. Förvisso kidnappas en polisbrud men det blir bara en bisak i filmen. Dessutom kläs hon aldrig av naken, vilket är en chock i sådana här sammanhang. Faktum är att inte ett naket kvinnobröst syns till i hela filmen! Däremot kan man njuta av Ron Marchinis svettiga bringa när han vaknar upp i sin säng...



Elaka ninjor totalblåsta av en docka med samma karisma som Marchini!

Ett minus för min del är att jag fått den förbannade Europe-låten "Ninja" på hjärnan i och med att jag kollade ninjafilm. Nä, den spelas givetvis inte på soundtracket (som f ö är skönt 80-talslågbudget med väsande trummaskiner och Yamaha DX7-synthar) utan jag har bara en tråkig tendens att associera allt jag ser till mer eller mindre bra låtar. I detta fall mindre bra...

BETYG: 5/7


Skitnödig?


Vår hjälte är ganska osympatisk. Kolla bara här när denna skäggprydde skurk sträcker fram en vänlig hand...


...vad fan gör han? Ingenting! Hallå, folkvett!?


Ninja goes fotbollshuligan på snuten.


"Hallå, potatisgris!"


Ingen ninjafilm utan en massa coola fingerövningar.


"I'm crucified, crucified by my Savior..." Titta vilken jävla taskmört som övar balett på vår hjältes menlösa snutpolare.


Var tror ni Spider-Man (som han numera heter på svenska) har lärt sig sina mystiska rörelser från?


Djävulen är med i den här filmen också.


Ninjor har många användbara vapen. Exemplet ovan är särskilt bra att använda i grustag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar